viliam |
Ako skontrolovať lokálnu pozíciu vašich klientov vo výsledkoch vyhľadávania, aj keď sa nenachádzate v danom meste? V našom blogu sa dozviete, ktoré metódy na to používame my.
Google sa každým dňom snaží zlepšovať svoje vyhľadávanie, aby používateľom ponúkol najrelevantnejšie výsledky. Využívanie smartfónov každým rokom narastá a Google sa snaží pomocou personalizácie ponúknuť používateľom čo najrelevantnejší výsledok, čím sa zvyšuje aj dôležitosť lokálneho vyhľadávania. Poloha patrí medzi primárne faktory pri lokálnom SEO.
Výsledky zamerané na presnú lokalitu
Google kvôli relevantnosti uprednostňuje lokálne výsledky, čo je celkom pochopiteľné. Keď sa Ďoďovi pokazí auto, automaticky zadá do Googlu vyhľadávací dopyt napr. autoservis. Prirodzene bude očakávať výsledky s najbližšími dostupnými autoservismi z okolia Fekišoviec. Výsledky z oblasti Bratislavy by boli preňho irelevantné.
Typické lokálne výsledky sa poväčšine týkajú lokálnych služieb napr. servisy, reštaurácie, hotely, kaderníctva, a podobne. Poväčšine ich spoznáte tak, že sa k nim zobrazujú výsledky aj v mape alebo sa zobrazuje profil Google My Business, ale existujú ale aj výnimky. Okrem služieb sa nám podarilo u jedného klienta umiestniť do vyhľadávania aj profil GMB na bežné produktové výsledky. Takže ak sa na lokálnom SEO “zamaká”, môže vás Google prekvapiť aj pri výrazoch, kde to vôbec neočakávate.
Výsledky zamerané na krajinu
Iný druh lokálneho SEO je zameranie na krajinu. U nás v agentúre sa stretávame s tým, že tento druh hľadania poväčšine najviac ovplyvňuje produktové (e-shopové) výrazy, kde je hľadaný názov produktu (alebo brand), ale môže ísť aj o úplne iný výraz, rovnako hľadaný v každom jazyku. Ak budete hľadať “Samsung Galaxy S8” alebo “Xbox One X”, potrebujete mať čo najlepšie definované v Google, aký máte jazyk a kde sa nachádzate, inak bude výsledok úplne iný ako v danej lokalite. Samozrejme, aj pre iné výsledky, ak kontrolujete výsledky v inej lokalite, potrebujete mať čo najlepšie zadefinovanú krajinu.
Viac spôsobov, ako to urobiť
Chceme sa v vami podeliť o niekoľko spôsobov, pomocou ktorých vieme prispôsobiť výsledky vyhľadávania na základe určenej polohy. Najviac využívame spôsoby:
Úprava parametrov v url
Keď si trošku preštudujeme dokumentáciu o Google Custom Search, zistíme, že sa môžeme inšpirovať parametrami, ktoré fungujú aj v globálnom SERPe. Pomocou nich dokážeme modifikovať vyhľadávací dopyt. V URL dopytu nájdeme nasledujúce parametre:
Názov | Parameter | Vysvetlenie | Príklad (Austrália) |
nastavenie jazyka | &hl=jazyk | zmeníme jazyk rozhrania Google | &hl=en |
nastavenie krajiny | &gl=kodkrajiny | zmeníme krajinu rozhrania Google | &gl=au |
zacielenie na jazyk | &lr=lang_jazyk | obmedzíme výsledky podľa jazyka | &lr=lang_en |
zacielenie na krajinu | &cr=country_krajina | obmedzíme výsledky podľa krajiny | &cr=countryAU |
upresnenie oblasti | &near=nazovmesta | obmedzíme výsledky podľa mesta | &near=sydney |
String &near=nazovmesta na zobrazenie lokálnych výsledkov však nie je najoptimálnejšie riešenie. Cielenie v prípade menších miest nebude presné. Google nám zobrazí výsledky geograficky blízke k našej zadanej polohe. Ďalším obmedzením je nefunkčnosť Google Našepkávača pri zisťovaní často vyhľadávaných fráz v danej lokalizácii.
Pozrite si príklady zobrazovania lokálnych reštaurácií parametrami v url v:
- https://www.google.com.au/search?q=restaurants&hl=en&gl=au&near=sydney
- https://www.google.com/search?q=restaurants&hl=en&gl=uk&near=manchester
- https://www.google.com/search?q=restaurants&hl=en&gl=us&near=new+york
Úprava konfigurácie Google a Chrome
Nastavenie v rozhraní SERP Google
Oblasť a jazyk vyhľadávania vieme prispôsobiť aj v nastaveniach SERPu kliknutím na Nastavenia. Následne máme možnosť zmeniť nastavenie vyhľadávania a nastavenie jazyka. V prvom prípade meníme nastavenie krajiny, čo je alternatíva parametru &gl=kodkrajiny
V druhom prípade meníme jazyk, konkrétne nastavenie jazyka (alternatíva parametru &hl=jazyk) a zacielenie na jazyk (alternatíva parametru &lr=lang_jazyk).
Google Chrome DevTools
Google ponúka niekoľko užitočných nástrojov pre vývojárov priamo vo svojom vyhľadávači. Jeden z nich umožňuje aj nastavenie našej geografickej polohy pre lokálne vyhľadávanie spolu s Google Našepkávačom.
Návod na nastavenie geografickej polohy v Chrome DevTools (považujeme za najpresnejšiu):
- Otvoríme stránku Google a pomocou klávesovej skratky F12 zapneme nástroje pre vývojárov
- Klikneme na 3 bodky, More tools a pridáme nástroj Sensors
- V Geolocation vyberieme Custom location
- V tomto kroku potrebujeme zistiť geografické súradnice polohy. Jednou z možností je použitie Google Máp. Zadáme názov mesta a opíšeme údaje z URL adresy. Prvé číslo predstavuje zemepisnú šírku (latitude) a druhé zemepisnú dĺžku (longitude). Druhou, rýchlejšou alternatívou je napríklad stránka www.latlong.net, kde zadáme mesto a dostaneme údaje.
- Vrátime sa do developérskej konzoly a zadáme príslušné čísla. Následne na spodku stránky klikneme na Aktualizovať polohu (Update location) a naša poloha by sa mala zmeniť. Poznámka: v Google Chrome musíme povoliť polohu, inak to nebude fungovať.
- Obnovíme stránku. Ak ste postupovali podľa návodu, mali by sa vám zobraziť nové, lokalizované výsledky.
Pomocou rôznych nástrojov
Google AdPreview
Google Ads ponúka nástroj na ukážku a diagnostiku reklamy. Tento nástroj je dostupný aj bez aktívneho Google Ads, na prístup je ale potrebný google account. Pomocou neho môžeme prispôsobiť SERP podľa polohy, jazyka a zariadenia.
Iné dostupné nástroje
Poznáme ešte niekoľko ďalších nástrojov, ktoré rôznymi spôsobmi simulujú lokalitu. Príklady:
- Lokálne nastavenie Collabim (vám umožní aj nastavenie väčšieho mesta) - ak kliknete na pozíciu vo vyhľadávaní v zozname kľúčových slov, dostanete upravený výsledok vyhľadávania o nastavené lokality.
- Isearchfrom.com - je možné nastaviť krajinu, jazyk, ale aj zriadenie, pesnejšiu lokalitu a ďalšie parametre. Ale pre Slovensko sú v súčasnosti ďalšie parametre (aj jazyk) veľmi obmedzené.
- serpchecker.com - umožní nastavenie regiónu: Vpravo hore je button "Preview snapshot", ktorý zobrazí aj SERP Google.
Pomocou týchto 3 spôsobov môžeme prispôsobiť dopyt na základe lokálneho vyhľadávania. Asi najjednoduchšiu možnosť ponúkajú nástroje, pri analýze kľúčových slov lepšie poslúži developérska konzola. Pre niekoho technicky zameraného môžu byť parametre v url ideálnou alternatívou. Vytvorená url je praktická aj na uloženie, aj zaslanie niekomu inému.
Máme viac klientov, kde je lokálne SEO dôležité a téma lokálneho SEO je veľmi široká. Nástroje, ktoré používame pri kontrole lokálnej pozície je len časť práce a tento blog je len prvý zo série o lokálnom SEO. Koho táto téma zaujíma, určite sa môže tešiť na blogy zamerané na lokálne SEO.
Tento blog pre vás pripravil David a Vilo